kirik-dis

Kırık diş nedir?

Kırık bir diş kırılmış bir diştir. Diş görevini kaybederek kırılmış ve eksilmiştir.

Tüm dişler aynı şekilde çatlar mı?

Hayır. Dişler birkaç farklı şekilde çatlayabilir:

• Kırık diş : Bir çatlak, dişin ısırma yüzeyinden köküne doğru ilerlediği zaman ortaya çıkar. Bazen diş eti çizgisinin altına ve köküne gider. Kırık bir diş ikiye bölünmez, ancak dişin yumuşak, iç dokusu genellikle zarar görür.
  • Craze çizgileri : Bunlar sadece dişin dış emayesini etkileyen küçük çatlaklardır. Tüm yetişkin dişlerde yaygındır ve ağrıya neden olmazlar. Craze hatlarının tedaviye ihtiyacı yoktur.
  • Kırık cusp : Cusp, dişin ısırma yüzeyinin sivri kısmıdır. Bir cusp hasar görürse, diş kırılabilir. Isırırken dişinizde genellikle keskin bir ağrı hissedersiniz.
  • Bölünmüş diş : Bu genellikle işlenmemiş kırık dişin sonucudur. Diş iki parçaya ayrılır. Dikey kök kırıkları, kökte başlayan ve ısırma yüzeyine doğru ilerleyen çatlaklardır.

Dişler neden çatlar?

Birçok şey dişlerin çatlamasına neden olabilir, örneğin:

• Aşırı diş taşlama, dişleri muazzam bir baskı altında tutabilir.
  • Dişi zayıflatan büyük dolgular.
  • Sert bir şey çiğnemek veya ısırmak: örneğin buz, haşlanmış tatlılar, meyve taşları veya et kemikleri.
  • Çene veya alt çene için bir darbe.
  • Kemik kaybı varsa, sakız hastalığı. Bu, dişlerin kök kırıklarından muzdarip olmasını daha olası hale getirebilir.
  • Ağız sıcaklığında ani değişiklikler.

Kırık dişim olup olmadığını nasıl anlarım?

İşaretleri tespit etmek zor olabilir ve belirtiler değişebilir. Çiğneme sırasında, özellikle de ısırma basıncını serbest bıraktığınızda, zaman zaman acı çekebilirsiniz. Aşırı sıcaklıklar, özellikle soğuk, rahatsızlığa neden olabilir. Ya da tatlılığa karşı hassas olabilirsiniz, ancak hiçbir bozulma belirtisi yoktur. Etkilenen dişe yakın sakızın küçük bir alanı şişebilir.

Ağrı şiddetliyse, normalde baş ağrısına yol açacak gibi ağrı kesici alınız. Başka ilaç kullanıyorsanız, mutlaka doktorunuza veya eczacınıza danışın.

Neden diş röntgeni üzerinde çatlaklar görünmüyor?

Ne yazık ki, diş röntgeni bazen kırık dişi göstermiyor. Bunun nedeni, x-ışını ışınının nüfuz etmeden önce çatlağa paralel olması gerektiğidir.

Bununla birlikte, bazen başka bir çatlak belirtileri ortaya çıkabilir. Dikey bir kök kırığı ile, eğer çatlak yeterince uzunsa, köke yakın dikey kemik kaybı görülebilir. Diş hekiminiz çatlağı bulmak için parlak bir ışık veya büyüteç kullanabilir. Ayrıca çatlağın seyrini takip etmek için özel bir boya kullanabilirler.

Tedaviye ihtiyacım olacak mı?

Evet. Tedavinin daha etkili olmasına yardımcı olmak için mümkün olan en kısa zamanda tavsiye almak önemlidir. Tedavi edilmezse, çatlak dişler sinirin ölümüne yol açabilir ve bir apse gelişebilir. Diş kök kanal tedavisine veya hatta dışarı çıkmaya ihtiyaç duyabilir . Ciddi durumlarda, diş aslında ikiye bölünebilir. Bu olursa, diş hekiminiz dişi kurtaramaz ve çıkarılması gerekecektir.

Dişimi kaybeder miyim?

Bazı durumlarda dişin çıkarılması gerekebilir, ancak her zaman değil. Bu yüzden mümkün olan en kısa zamanda tavsiye almak önemlidir.

Kırık dişler nasıl düzeltilir?

Tedavi tipi dişe verilen hasar miktarına bağlıdır. Diş hekiminize, sizin için en iyi tedaviyi sorun:

• Yapıştırma : Bu, çatlağı doldurmak için plastik bir reçine kullanıldığında ortaya çıkar. Dişin ısırma ucundan küçük bir talaşı kolayca tamir edebilir. Yapıştırma dişin şeklini geri yükleyebilir.
  • Kozmetik şekillendirme : Bu çip çok küçük olduğunda yapılır. Dişin pürüzlü kenarları, çatlağı karıştırmak için yuvarlatılmış ve cilalanmıştır.
  • Kaplamalar : Bunlar hala yeterli miktarda diş kaldığında idealdir, çünkü uzun ömürlüdür ve en az miktarda diş çıkarmaya ihtiyaç duyarlar. Bir kaplama, dişin ön yüzeyine oturması için ince bir porselen veya plastik malzeme tabakasıdır. Kaplamalar hakkında daha fazla bilgi için buraya tıklayın.
  • Kronlar : Bunlar, bir kaplamaya uygun olmayan bir diş için kullanılır. Bir taç dişin geriye kalan kısmına uyar, onu kuvvetlendirir ve doğal dişin görünümünü verir. Sinir hasar gördüyse ve enfekte olursa ilk önce kök kanal tedavisine ihtiyacınız olabilir. Bu, tüm enfeksiyonu kök kanalından çıkarmayı içerir. Kök daha sonra herhangi bir enfeksiyonun önlenmesi için temizlenir ve doldurulur. Diş daha sonra ekstra destek vermek için bir taç ile donatılacaktır. Kronlarhakkında daha fazla bilgi için buraya tıklayın  .

Kırık bir diş için tedaviden sonra, dişim tamamen iyileşir mi?

Kırık kemiklerden farklı olarak, bir dişteki çatlak asla tamamen iyileşmez. Tedaviden sonra, bir çatlak daha da kötüleşebilir ve yine de dişinizi kaybedebilirsiniz. Tedavi görmeniz hala önemlidir, çünkü çoğu kırık diş, tedaviden yıllar sonra normal şekilde çalışabilir. Diş hekiminiz size özel sorununuz hakkında daha fazla bilgi verebilir ve tedavi önerebilir.

Dişlerimi çatlatabilir miyim?

Tamamen değil, ama yapabileceğiniz bazı önlemler var:

• Bir ağızlık takınız : Eğer dişlerini gece öğütüyorsanız, dişlerinizi korumak için bir gece muhafızı yaptırınız. Spor yaparsanız, özel yapım bir ağızlık takın.
  • Sert nesneler üzerinde ısırmaktan veya çiğnemekten kaçının.

Tedavimin maliyeti ne kadar olacak?

Maliyet, ihtiyacınız olan tedaviye bağlı olarak değişecektir. Komplikasyonlar varsa ve daha fazla tedaviye ihtiyacınız varsa ekstra masraflar olabilir. Tedaviye başlamadan önce diş hekiminize bir tedavi planı ve yazılı bir tahmine başvurunuz.