yananagizsendromuhakkinda

agiz-yanmasi-mecidiyekoy

Yanan Ağız Sendromu Nedir?

Burning Mouth Syndrome (BMS), dilinizi, dudaklarınızı, damaklarınızı ya da ağzınızın her tarafındaki bölgeleri etkileyebilecek sıcak bir his ya da duyudur. BMS bazen ‘glossodynia’ olarak adlandırılır.

Ağzınızdaki sinirlerin beyninize mesaj göndermesi gibi değişiklikler olduğunda, bu hissi alırsınız – örneğin, tat ve sıcaklık hakkında. Beyniniz bu mesajları doğru bir şekilde anlamadığında, ağrı veya yanma hissine neden olabilir.

Ağzınızın bazı kısımları yanmış gibi hissetse de, dokunmaya sıcak olmayacaklar. Acı çeken bölgelerde herhangi bir ağrı veya kızarıklık göremeyebilirsiniz.

BMS bazen sinirlerde hasar olduğu zaman olduğu gibi ‘nöropatik ağrı’ olarak adlandırılır.

BMS’ye ne sebep olur?

agiz-yanmasi

Söylemesi zor. Kimse BMS’nin neye sebep olduğunu tam olarak bilmiyor. Ancak, bazı olası nedenler şunlardır:

•  Hormon değişir.
  • Stres, endişe ya da depresyon.
  • Bağışıklık sisteminizle ilgili problemler.
  • Tadı veya acıyı kontrol eden sinirlerde hasar.
  • Bazı diş macunlarına veya ağız gargaralarına bir reaksiyon.
  • Kötü uygun protez yapmak için kullanılan malzeme alerjisi ya da protez .

Buna neden olabilecek herhangi bir tıbbi durum var mı?

BMS’ye neden olabilecek bazı tıbbi durumlar vardır. Onlar:

• Kuru ağız .
  • Asit reflü (midenizdeki asit ağzınıza geldiğinde).
  • Pamukçuk (ağzınızda mantar enfeksiyonu, ayrıca ‘candida’ olarak da adlandırılır).
  • Beslenme kusurları (örneğin vücudunuz yeterli demir, B12 vitamini veya folik asit üretmediğinde veya depolanmadığında).
  • Diyabet.
  • Tiroid problemleri.

Bazı durumlarda, BMS’nin birden fazla nedeni olabilir.

Kim etkiliyor?

Herkesin BMS’si olabilir, fakat menopoz sırasında orta yaşlı ya da yaşlı kadınlarda daha sık görülür (genellikle ‘değişim’ ya da ‘yaşam değişikliği’ olarak adlandırılır).

Ne tür problemlerim olabilir?

Dilinizde, damaklarınızda, dudaklarınızda, diş etlerinizde veya yanağınızda orta ve şiddetli yanma hissi olabilir.

Bazı insanlar için bu duygu sabah başlar ve akşam saatlerinde zirveye ulaşır, çoğu zaman gece boyunca rahatlar. Bazı insanlar her zaman yanma hissine sahiptir. Diğerleri için acı gelir ve gider. Diğer semptomlar, ağzınızın veya dilinizin uyuşma veya karıncalanma, acı veya metalik tadı veya kuru veya ağrılı bir ağzı içerebilir.

İnsanlar genellikle BMS’yi, ağzınızı sıcak yiyecek veya içecekle haşlatmış gibi hissettiklerini açıklar.

Nasıl teşhis edilir?

Diş hekiminiz sorunun nedenini bulmaya çalışmak için ağzınızı iyice inceler. Ayrıca tıbbi geçmişinize de bakarlar ve sizi ‘araştırmalar’ için doktorunuza yönlendirebilirler. Bunlar herhangi bir enfeksiyon, beslenme yetersizliği veya diğer tıbbi rahatsızlıkların olup olmadığını görmek için kan testleri veya sürüntüleri olabilir.

Bir uzman dermatolog tarafından yapılan alerji testlerine sahip olmanız gerekebilir. Gerekirse doktorunuz size bunun için başvurabilir.

Ayrıca, örneğin tiroid problemleri veya diyabetiniz olup olmadığını görmek için kan testlerine de ihtiyacınız olabilir.

Hangi tedaviler var?

BMS için tedaviler, nedenlere bağlı olarak değişebilir.

BMS zayıf bir diyetle getirildiyse, diş hekiminiz sizin için takviyeleri önerebilir. Gerekirse, diş hekiminiz de tahriş edici protezleri ayarlayabilir veya değiştirebilir veya ağzınızda mantar enfeksiyonu için ilaç reçete edebilir.

Bazı doktorlar, bir danışmanlık ve düşük doz anti depresanlar için bir kurs yazabilirler. Bunun nedeni, BMS’nin bazı insanları ‘yıpratabilmesi’ ve depresyona yol açmasıdır çünkü onlar acı ile günlük bir savaşıyorlar. Doktorunuz ayrıca BMS’nizde ağız kuruluğunuz varsa (bazı ilaçların yan etkisi) ilacınızı değiştirebilir.

Diğer terapiler, bazı insanların kaygıyla başa çıkmalarına yardım ettiği için rahatlama, yoga, meditasyon ve hipnoterapi içerebilir.

yananagizsendromuhakkinda

Semptomları kendim nasıl azaltabilirim?

Semptomları evde kendiniz için kolaylaştırabilirsiniz:

• Sık sık su yudumlarken.
  • Kırılmış buzda emme.
  • Şekersiz sakız çiğneme – bu, ağzınızın kurumasını önlemeye yardımcı olan daha fazla tükürük üretmenize yardımcı olur.
  • Ağzınızı tahriş eden şeylerden kaçının – sıcak ve baharatlı yiyecekler, alkol içeren ağız gargaraları veya asidik meyveler ve meyve suları gibi.
  • Tütün ve alkol ürünlerini kullanmaktan kaçının.

Ağzım olduğunu düşündüğümde ne yapmalıyım?

Her şeyden önce, check-up için diş takımınızı görün. Daha sonra, protezleriniz veya “ağız kuruluğunuz” gibi nedenlerin dişhekimi olup olmadığını öğrenebilirler. Öyle ise, diş hekiminiz takma dişlerinizi takıp takmadığını kontrol edebilir (takarsanız) ve ayrıca aldığınız materyale karşı alerjiniz olup olmadığını da görebilir. Ayrıca, ağızları rahatlatmak veya herhangi bir mantar enfeksiyonundan kurtulmak için ürünler önerebilir.

Diş hekiminiz bir diş sorunu bulamıyorsa, doktorunuzu görmenizi veya sizi bir uzmana yönlendirmenizi tavsiye edebilir. BMS’inizin nedenini bulmaya çalışmak için bir kan testi yapabilirsiniz.

BMS ne kadar sürebilir?

BMS’nin kesin nedenini kimse bilmediğinden, doğru tedaviyi planlamak zordur. Bu nedenle, BMS sizi aylar, yıllar veya belki de hayatınızın geri kalanında etkileyebilecek uzun vadeli bir durumdur.

Acı ile başa çıkmak ve kısıtlamak için yollar bulursanız ve doktorunuz tarafından önerilen tedavileri veya tedavileri varsa, daha önce yaptığınız şeyleri yapamayacağınız için bir neden yoktur.

Belirtilerinizin farklı tedavi türlerinden nasıl etkilendiğinin bir kaydını tutmak önemlidir. Diş hekiminiz ya da doktorunuz sizin için en iyi tedavinin ne olduğu konusunda daha iyi bir fikre sahip olacaktır – sonuçta herkes farklıdır.

Buna neden olabilecek herhangi bir tıbbi durum var mı?

Herhangi bir uzun vadeli koşulda olduğu gibi, sürekli gündelik ağrılarla uğraşmak sizi aşağı çekebilir. Genellikle bu depresyona yol açabilir. BMS’niz için bir neden bulunamazsa, doktorunuz düşük dozlu bir anti-depresan reçete edebilir veya bununla başa çıkmanıza yardımcı olmak için sizi Bilişsel Davranış Terapisi’ne yönlendirebilir .

1 thought on “Yanan Ağız Sendromu Nedir? Sebepleri Nelerdir ?